2020. július 26., vasárnap

Korabeli szemtanúk Szászrégenről szóló írásai


© Balázs Csaba 
 
Az utóbbi évtizedekben folytatott eröltetett iparosítás, a demográfiai, kulturális és homogenizálási politika megszüntette Régen sok évszázados jellegzetességét, etnikai, nyelvi, kulturális és szokásbeli sokszínűségét. 
Gyökeresen megváltoztatta lakóinak demográfiai összetételét. 
Megszünt a szászok többségi jelenléte. (1930-ban 22-en, 2002 januárjában ideiglenes adat alapján 236-an vallották magukat szásznak.) 
A lakosság körébol szinte teljesen eltunt az egykori népes zsidó közösség. (1930-ban 1556-an, 2002 januárjában 7-en voltak.) Folytonosan csökken a régeni magyarok száma is. 
Az 1950-es években még a magyarok voltak többségben, jelenleg a lakosság kb. 30%-át alkotják. 
A népesség homogenizálásával egyidejüleg kulturális téren is hasonló jelenség zajlik. 
A száz évvel ezelötti szemtanúk Szászrégenről szóló írásai dicsérö hangon szóltak a szászokról, a város virágzó kisiparáról, szép tágas piacteréről és házairól. 
Adatokat tartalmaznak a város lakóinak számáról, vallási hovatartozásáról, ivóvízellátásáról és egyebekről. 
Szentiváni Mihály, Szabolcska Mihály és Hankó Vilmos Szászrégenről szóló írásaiból az alábbiakban közlünk néhány dokumentumértékü feljegyzést. 
Szentiváni Mihály (1813-1842), Horváth János szavai szerint Erdély Petöfije-, versek, novellák, publicisztikai írások szerzöje. 
Az 1837-es évben Erdélyben tett utazásáról, élményeiről útinaplójában – Gyaloglás Erdélyben – számol be. Erdélyi utazását 1837 áprilisában kezdte, mikor egy gyermekkori barátjához Vajdaszentiványra látogat. Útközben a Torda vármegye felsö járásában létezö mezövárosról így ír: Szászrégen honunk egyik pénzesebb városai közül. 
Lakosai száma 3643. Közülük római katolikus 162, lutheránus 2523, evangélikus református 418, görög egyesült 540. 
A városban sok emeletes s új épület van, de stílusoson nemigen ízletes. 
Felosztása szabálytalan, utcái mélyek, sárosak és büdösek. Piaca alig kiismerhetö. Elég tágas táncterme egyszersmind közgyulési terem. 
-Dr. Szabolcska Mihály (1861-1930) pap-költő hat évig volt (1892-1898) Marosfelfalu református lelkésze, így megismerhette a közeli kisváros életét. 
Az Erdély címu honismertetö kiadványban Szászrégenről a következöt írja: Mikor én eloször Régenbe jöttem, jóformán csak annyit tudtam Régenről, hogy 5-6 ezer lakossal bíró városka. 
Párját ritkító szép nagy piacztér, körül ültetve igazi palotákkal, tiszta, szép kövezett utczák, az egész odahelyezve egy, a természettöl is kertnek teremtett hegyoldal közepébe.
Ez Régen, a külsö képét illetöleg.“A nagy, széles utczákon a közkutak zár alatt vannak. A nyolcz-tíz legközelebbi háznak kulcsa van hozzá. Azontúl pedig igyék mindenki otthon. Az a polgármester vagy fobíró, aki ezt az okosan kifundált határozatot hozta, lehet ugyan, hogy mesterségére nézve lakatos volt, de hát ahhoz semmi köze se a világnak, se Magyar-Régennek. 
Felebaráti szeretetből is lehet az egész. 
Minek rontsa el a jámbor utas holmi rossz kútvízzel a gyomrát, amikor minden sarki vendégloben bort ihatik ”Hankó Vilmosa XIX. század végén a Székelyföldön tett utazásának benyomásait, tapasztalatait a Székelyföld címu, 1896-ban megjelent könyvében tette közzé. A Maros-völgyi utazása során eljutott Szászrégenbe is, amelyrol ezeket írja: Szászrégen mintegy hatezer lakost számláló kis város a Maros jobb partján, egy lombos fáktól, gyümölcsösöktol zöldello hegyoldal közepén. 
Díszes köz- és magánépületei, kimagasló fényes tornyai, párját ritkító szép nagy piacztere, körülültetve hatalmas házakkal, palotákkal, nagy városi szabású vendégloi, szép kövezett utczái, pompás sétatere kellemesen lepik meg az átutazó idegent. 
Templomai közül az evangélikusoké szép ajtóinak és ablakainak kődíszítésével vonja magára a figyelmünket. Tornya négy vállát egy-egy tornyocska ékesíti. Iskolái (evang. algimnázium, leányiskola, elemi iskola) kituno felszerelésuek, sok növendéknek adnak gondos oktatást. 
A város lakosai szászok, magyarok és oláhok. A lakosság jellegét azonban a szászság adja, ez a szorgalomra, rendszeretetre, takarékosságra, összetartásra példabeszédszeru népfaj; a faj sajátosságai visszatükrözodnek a város egész képén. 
A lakosok nagyrésze iparos és kereskedö; a virágzó ipar, kereskedelem élénkké, pezsgővé teszi a város életét is. Élénk, mozgalmas képet tár elénk különösen egy hetivásár, midon negyven falu vegyes nyelvu népe özönlik közelbol és távolból a város óriási piaczára; még élénkebb egy országos marhavásár, amelyre seregestol jönnek az ország minden részébol az adók és vevök. 
Nagyon élénk itt a fapiacz is? Tavasz nyíltával tutaj tutaj után vágtat, rohan le itt a Maroson a magyarországi piaczok felé. A szászrégeni gyáripar és kisipar üzletkörét immár a külföldre is kiterjeszti. Temérdek faáru, gabona, liszt és sajt kerül innen kivitelre.- (1868-1940) jelentos politikai és közéleti tevékenységet folytatott. 1902 és 1918 között a szászrégeni választókerület képviseloje volt. 1918 novemberében Jancsó Benedekkel, Sebes Dénessel és Ugron Gáborral közösen Budapesten megalakították a Székely Nemzeti Tanácsot. A háború után a Védo Ligák Szövetségének vezetoje lett. Az o kezdeményezésére készültek el a Szabadság téren az Észak, Dél, Kelet és Nyugat szobrok, melyeket 1945 februárjában megsemmisítettek a városba bevonuló szovjet tankok. Kezdeményezoje volt annak az Országzászló-mozgalomnak, amelynek o lett az örökös elnöke. 
Politikai munkássága közírói tevékenységgel párosult. Politikai jellegu írásai mellett több turisztikai, ismeretterjeszto írása jelent meg az Erdély címu folyóiratban: 1895-ben A Gyilkos-tó és környéke, A Csalhó: A borszéki visszhangról címu írásai, 1896-ban pedig a Sedes Giorgiensis (Gyergyószék) címu munkájában leírta Maroshévíz környékét, valamint a Gyergyói-medence falvait, de írt Görgényrol, Szászrégenrol és vidékérol is. 
Szász-Régen és vidéke címu írása folytatásban jelent meg az Erdélyrészi Kárpát Egyesület honismertetö lapban. Írásának elso része Szászrégenrol, a folytatása pedig Régen vidékérol szól. 
Az alábbiakban közlünk a városunk múltját bemutató írásából: Szász-Régen rendezett tanácsú város, a Maros folyó jobb partján fekszik, 390 m magasságban a tenger színe fölött (K. sz: 42° 25-, É. h: 48° 47-). 
A város nagy része a Binkert nevu fennsíkon épült, mely kelet felé a Maros partjáig lejt. 1228-ban már említés történik róla. 1285-ben IV. Kun László király és Loránd vajda idejében a Pestig nyomult, de visszavert tatárokat itt újból megverik. Somlyói Báthory István, Zápolya János magyar király vajdája itt fejezteti le 1529-ben Lázár Ferencz, Kornis és Bögözi Ferencz I. Ferdinándhoz húzó pártvezéreket. Késobb, midon Erdély Martinuzzi megváltozott politikája folytán I. Ferdinánd hatalmába jut, 1553-ban kiváltságlevelet kap Szász-Régen. 1562-ben az adó miatt János Zsigmond ellen támadt székelyek egy csapatát (2000 embert) szétverik itt. 
Országgyulést is tartottak egyszer Szász-Régenben. Barcsay Ákos és Kemény János hívták össze 1660. december 24-re. Ez az országgyulés választja meg Kemény Jánost Erdély fejedelmének. 1848-ban a szászrégeni szászok deputációt küldtek a pesti országgyuléshez azzal a kéréssel, hogy Szász-Régen a környékbeli szász falvakkal külön régeni székké- váljon. Rá nem sokára megalakult a Bürgerwehr-, a polgárorség, mely Urbán parancsának engedelmeskedett. 1848. október elso felében jött a városi tanácshoz Urbán levele, melyben az áll, hogy Szász-Régent választotta kvártélynak. Október 28-án a székely táborból jött a felszólítás: Urbánt uzzék ki a városból. 
A szorongatott tanács küldöttsége Urbánhoz viszi a levelet, aki állítólag így felelt: Itt maradok, ha akarják, mint jó barát, ha akarják, mint ellenség. 31-én a székelyek elé megy Urbán, de csakhamar visszavonul Régenbe. November 1-jén csatára kész állásba helyezi úgy seregét, mint a Bürgerwehrt. De amikor a közeli székely tábort megpillantják, Urbán elsiet Beszterce felé és sorsára hagyja Szász-Régent, a Bürgerwehr is szétoszlik. A rákövetkezö éjjel gyújtották fel és fosztották ki Régent. 
A református templom 1889-ben épült. Az evangélikus templomban, a sekrestyeajtó homlokkövében levo latin nyelvu felirat a következo szöveget tartalmazza: Anno Domini MCCCXXX, construitur domus Marie tempore Nicolai plebani cu rebus magistri, Thome patroni eclesie, vagyis: Épült az Úrnak 1330. évében, Mária tiszteletére, Miklós plébános idején, az egyház patrónusa, Tamás kegyúr közremuködésével. 
A templomot övezö falon volt olvasható a következo mondat: Nulla salus bello, pacem te poscimus omnes. (Nincs üdv a háborúban, békét óhajtunk mindannyian.) Öt iskolája van: római katolikus, ág. evangélikus, ev. református, görög katolikus és egy algimnázium. 
Négy szeszgyára van, melyek egyike nagy hizlalóval van egybekötve, ahol állandóan 500-600 szarvasmarhát kövérítenek a bécsiek részére. Három furészgyár, téglagyár és malom is muködik. Szász-Régen lakosainak száma 6059. 1856-ban a lélekszám 4721 volt. 1866-ban 5039, 1876-ban 5300, 1886-ban 5655. A lakosok túlnyomó többsége iparral foglalkozik. 
Leginkább a tímár-, csizmadia- és kádáripart uzik. A kereskedelem igen élénk. Országos vásárai látogatottak. 1895-ben felhajtottak a szászrégeni piacra 40600 darab szarvasmarhát. A XIX. század végi szemtanúk szóló eddig közölt szerzok – Mihály, Mihály, Urmánczy Nándor – írásain kívül érdemes megismerni dr. István (1859-1921) Gidófalvy István közjegyzoi elfoglaltsága mellett fáradhatatlan tevékenységet folytatott az összefogáson alapuló szövetkezeti eszme terjesztése érdekében. Faluról falura járva hirdette a gazdasági összefogás szükségességét. 
Hivatásbeli és közérdekü elfoglaltságán kívül jutott ideje az akkori Maros-Torda vármegyei közgazdasági szakirodalom tanulmányozására és korabeli iparának az Erdély címu folyóiratban való közlésére. közölt írása képet nyújt a város XIX. század végi virágzó kisiparáról, gazdag iparosairól és kereskedoirol. 1896-ban megjelent írása tanúskodik errol: “E rendezett tanácsú város a szó nemes értelmében varga város. Nem úgy értjük ezt, mint a rossznyelvuek némely erdélyrészi magyar városra használják, hanem úgy, hogy lakosainak nagy száma iparral foglalkozik, amellett azonban a muveltségrol sem feledkezik meg. 
Nincs talán város egész Erdélyben, ahol annyi volna az iparos és kereskedo, mint itt. 37 asztalos, 8 bádogos, 146 csizmadia, 31 cipész, 16 kalapos, 43 kádár, 42 kocsigyártó, kerekes, kovács és nyerges, 24 kötélvero, 11 szíjgyártó és 79 tímár van, kik mindnyájan önálló iparosok és minden egyes ág körében vannak jómódban levo iparuzok, akik számos segéddel dolgoznak, a szükséges anyagi befektetéseket eloteremteni képesek és olyan állítanak elő, amelyek nemcsak az erdélyi piaczokon, de a is megállják helyüket. 
Ma a müveltség fokméröje, hogy mennyi gép és alkatrész érkezik egy városba. Csak egy példát hozok fel és abból le lehet vonni a következtetést. 1893-ban 2489 métermázsa gép és alkatrész érkezett, Maros-Vásárhelyre csak 1690, Kézdi-Vásárhelyre 424, Sepsi-Szentgyörgyre 206, Székely-Udvarhelyre 108 métermázsa. 
Iparüzleti szeszgyára négy van és ezek a múlt évben tényleg fizettek 435130 forint adót, míg egyetlen szeszgyár, két szeszgyár, egy iparüzleti szeszgyár van és nem fizettek együtt 200 ezer forintot. A mezogazdasági szeszgyárak más elbírálás alá esnek. 
Ez utóbbi a termel, a többiek a szállítják áruik nagy részét. Híres és közgazdaságilag kelloleg alig megbecsülheto a tutajkereskedés értéke: elég, ha annyit mondunk, hogy a árukkal a kereskedok közvetve és közvetlenül Ausztriát, Bulgáriát, Egyiptomot, Kis-Ázsiát, Németországot és Törökországot keresik fel. ”Gidófalvy István iparáról szóló leírását kiegészíthetjük még a Marosvásárhelyi Kereskedelmi és Iparkamara évi jelentéseinek adataival és Barabás Endre vármegye és Marosvásárhely város közgazdasági leírása címmel, az 1907-ben megjelent könyvébol vett adatokkal. Ezek szerint az 1894-ben elszállított bor és boráru mennyiségét tekintve a Marosvásárhelyi Kereskedelmi és Iparkamara területén Régen az elso helyen állt. (A kamarához tartoztak még: Sepsiszentgyörgy, Kovászna, Csíkszereda, Székelyudvarhely.) 
Ebben az évben a kamara területérol összesen 2684 mázsa bort és borárut szállítottak el, ebbol a mennyiségbol Régenre 2405 mázsa jutott. Barabás Endre már említett könyve alapján összehasonlíthatjuk és Marosvásárhely 1843. évi vagyoni helyzetét: 
Szászrégen vagyoni helyzete tőkepénzben 100286 Ft. 
Marosvásárhelyé 38289 Ft. Birtokban 16255 Ft. 
Marosvásárhelyé 22344 Ft. Összesen 116541 Ft. 
Marosvásárhelyé 60633 Ft. 
A fenti adatok alapján megállapítható, hogy a kevesebb lakosú Szászrégen jóval gazdagabb volt, mint Marosvásárhely.  

Szerző: Bíró Donát 

Forrás: Szászrégen és Vidéke





2020. május 13., szerda

KI VOLT SZERVÁC, PONGRÁC ÉS BONIFÁC?

Megjöttek a fagyos szentek. De kik is voltak ők igazán? A régi mondás nem sok jót ígér: "Sok bort hoz a három ác, Pongrác, Szervác, Bonifác. Ha felhőt egyiken se látsz!"



©️ Magyarnő

Ezekben a napokban Szent Pongrác és Szent Bonifác vértanúkra, valamint Szent Szervác püspökre emlékezünk. Pongrác egyébként ókeresztény vértanú, míg Szervác püspök és Bonifác mártír volt. 


SZENT PONGRÁC


SZENT PONGRÁC VÉRTANÚ (MÁJUS 12. Az ázsiai Frígiában született. A VI. században keletkezett szenvedéstörténete szerint szüleit korán elvesztette. A tizennégy éves fiú nagybátyjával, Dénessel frígiai hazájából Rómába költözött. Az ő negyedükben bujkált híveivel Marcellinusz pápa, s tőle vette fel a keresztséget Dénes és Pongrác. Pongrác részt vett a közösség imáin és áldozati ünnepein. Hamarosan azonban a rejtőzködő pápára rábukkant a hatóság, ezzel együtt Pongrácot és nagybátyját is feljelentették a császárnál. Pongrác a császár előtt kiállva is hősiesen védelmezte hitét és a keresztényeket, ennek következtében pedig 304. május 12-én a Via Aurelián lefejezték.


eisheiliger-pankratius_5474092_1.jpg

SZENT SZERVÁC


PÜSPÖK (MÁJUS 13.)
Tongeren püspöke volt, majd Maastricht városába települt át és az ottani egyházmegye püspöke lett. Jelentős szerepe volt a kereszténység terjesztésében Németalföld területén.
Maastrichtban a korábbi római templom helyére felépíttette a Miasszonyunk-templomot, amely ma is a város egyik vallási központja.
Kora egyik jelentős egyházi személyisége volt, rengeteget utazott és részt vett számos zsinaton, egyházi gyűlésen.
Az eretnekek, különösen az arianizmus elkötelezett üldözője volt. Szervác 384 pünkösdhétfőn, május 13-án halt meg. Szabadban lévő sírját soha nem lepte be a hó.
Később templomot emeltek fölé és búcsújáró hellyé vált. Úgy tartják, hogy sírjánál, ereklyéinél sok beteg, ördöngös meggyógyult.

st_servatius_ahe_kapelle_10x15cm_dsc5144_k-200x300.jpg

SZENT BONIFÁC


VÉRTANÚ (MÁJUS 14.)
Neve azt jelenti: jótevő.
Egy Aglaida nevű nemes hölgy szeretője és vagyonának őrzője volt.
Később isteni intésre mindketten töredelmesen megbánták bűneiket, és elhatározták, hogy Bonifác a vértanúk holttesteinek megkeresésére indul, hátha ily módon, imáik révén üdvöt nyerhetnek. Néhány nap múlva Bonifác Tarsus városába érkezett. Leült a még élő, szenvedő vértanúk lábaihoz, bilincseiket csókolgatta, és így szólt: „Tapodjátok meg az ördögöt, Krisztus küzdő vértanúi!
Csak még egy kicsit tartsatok ki! Rövid a szenvedés, amit örök nyugalom és kimondhatatlan megelégülés követ majd.
E kínzások, amiket Isten iránti szeretetből elszenvedtek, csak ideig-óráig tartanak, egy pillanat alatt el is múlnak, és rövidesen az örök boldogság örömébe juttok, ahol Királyotok látásának örvendeztek, néki mennyei énekek dicséretét zengitek, az angyalok kórusában a halhatatlanság díszébe öltözve meglátjátok majd, amint az örök szenvedés poklában gyötrődnek pribékjeitek.” Bonifácot ezután elfogták.
Ő megvallotta kereszténységét. Bonifác május 14-én halt vértanúhalált. Rómában, a Latinnak nevezett út mentén temették el. Sok hitetlen tért meg Krisztus erejét látva a vértanúban.

bonifc3a1c-vt.jpg

Évszázados megfigyelések és tapasztalat mutatja, hogy ebben az időszakban a melegedő időjárás hirtelen hűvösre fordul, sőt sokszor még fagyot is hoz. 

Az emberek féltek ezektől a napoktól és a termés elvesztésétől való szorongás olyan erős volt, hogy Pongrác, Szervác, Bonifác kultuszának semmi nyoma sincs néphagyományaink között. 

Még szoborállítással sem remélték, hogy jóindulatuk megnyerhető, csupán napjaik jelezték a hideget. Bár lehűlés más időszakban is előfordul, a zsenge növényzet a fagyosszentek ünnepe alatt sínyli meg legjobban a fagyot. 

Védekezésképpen a gyümölcsösökben ilyenkor füstölnek. 

Innen a mondás: „Szervác, Pongrác, Bonifác; mind a fagyosszentök, Hogy a szöllő e ne fagyjon füstöljenek kendtök!" Elővigyázatosságból az olyan kényes egynyári zöldségeket, mint például az uborka bab, paradicsom, paprika, csak a fagyosszentek után ültették el. 



Be kén' jól rendezni Vácot, Odazárni Bonifácot, Szerváciust és Pongrácot... Mert az már szörnyü és galád, Hogy mit művel e szép család... 

Megszégyenít májust, tavaszt, Fület és lábat megfagyaszt... Összejött egy sokadalom, Hogy halljon egy kis térzenét - Melyről már túl sok a dalom -S pár perc és rebbent szerteszét... Riporterünk is visszatért - Nos, tartottak künn térzenét? - Igen - szólt kurtán, fagyosan. 

A banda játszott ám azért, mert hát történt egy kis hiba: Szájhoz fagyott a trombita... 

(Ady Endre: Fagyosszentek) 


Egy népi magyarázat szerint Pongrác kánikulában, subában megfagyott, Szervác a Tisza közepén víz nélkül megfulladt, Bonifácot pedig agyoncsipkedték a szúnyogok ezért mérgesek ránk és évről évre visszajönnek, hogy bosszantsanak bennünket. 

A mindszentiek szerint a szentek halálra fagytak a névnapjukon bekövetkezett fagyban, mert ruháikat a betegeknek adták. 

A fagyosszentek napjaihoz időjóslatok is kapcsolódtak, ha úgy tartották, ha fagyosszentekkor nagy a hideg, akkor rossz termés várható. 

A szentek legendája és az időjárással kapcsolatos megfigyelések ugyan nem függnek össze, a magyar néphagyomány viszont megteremtette a kapcsolatot. 

Úgy tartják, hogy a vértanú szentek haragszanak, ennek eredménye a májusi fagy. 

Forrás: Jeles napok, Tudománypláza, Szentlélek blog.